
LEDER BILBRANSJEN: Daglig leder for Strandveien Auto og leder for Sør-Trøndelag Bilbransjeforening, Bjørn Krogstad, sier bransjen står overfor store endringer i årene fremover.
TUNGA: Daglig leder ved Strandveien Auto kan se tilbake på ti gode år etter at forhandleren flyttet til Tungasletta i 2006, samtidig som han ser bransjen står overfor store endringer i årene fremover.
Av Renate Brødreskift
– Vi hadde en positiv og jevn vekst de første årene frem til finanskrisen i 2008, da vi måtte investere ned. Deretter hadde vi en veldig bra vekst, og tredoblet nesten omsetningen fra 2005 til 2013, forteller daglig leder Bjørn Krogstad om de første årene i bilanlegget på Tunga.
Mistet nybilagenturer
I fjor omsatte Strandveien Auto for 220 millioner, og i år peker pila opp mot 250 millioner. Dette er langt unna toppårene 2012 og 2013, da omsetningen lå på 300 millioner. I 2014 mistet forhandleren nybilsalget på BMW, og tapte dermed 100 millioner i årsomsetning. I fjor møtte de på nok en fartsdump da de mistet nybilagenturet på Hyundai.
– Vi har tatt igjen halvparten av det vi tapte fra 2015 til nå. Vi har hatt en vekst i nybilsalget fra vi sluttet med nybilsalg av BMW og frem til nå. Det har økt jevnt og trutt, sier Krogstad. Han legger til at BMW fortsatt er en stor del av forretningen i forbindelse med service og bruktbil.
Gode Mazda-modeller
Strandveien Auto er i dag nybilforhandler på Mazda og Porsche, og selger rundt 340 nybiler i året. Mazda-salget utgjør 300 av disse, og får også kreditten for den stabile veksten.
– Det er spesielt fordi vi har to gode Mazda-modeller. Hovedmodellene våre er CX- 5 og CX- 3, som var ny i fjor. Begge er en type SUV, sier Krogstad.
Jubileumssalget i sommer bekrefter at Mazda står sterkt i Trondheim.
– Vi solgte 50 biler, noe som var stor stas. Vi hadde også noen jubileumstilbud på Porsche, men der er markedet mer spisset, sier Krogstad.
Premium Pluss
Da forhandleren tok inn Porsche i 2014, var det også første gang Premium Pluss-segmentet ble introdusert i Midt-Norge.
– Vi var spente da vi startet med det, da det har vært forsøkt startet tidligere på 80-tallet. Vi så at markedet var bra i Oslo, Stavanger, Bergen og også andre steder, og vi visste at Porsche ville komme med en mindre SUV, og ikke bare sportsbiler, noe som ville være noe for trønderne, sier Krogstad.
Han sier målet er å selge 50 biler i året.
– Både på nybil- og bruktbilmarkedet er interessen veldig høy. Det er et utrolig sterkt merkenavn. I går kjørte jeg en sportsbil hjem fra jobb, og kjørte forbi tre gutter som stod og gapte da jeg kjørte forbi, sier han med et smil.
Leder bilbransjen
For to år siden tok Krogstad over ledervervet i Sør-Trøndelag Bilbransjeforening, og er dermed leder for de 58 medlemmene fra fylket. Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende organisasjon for nybilforhandlere og autoriserte bilverksted.
– Vi ønsker å tilrettelegge for bransjens renommé. Det vil si at vi opptrer korrekt og ikke skaper konflikter. Samtidig tar vi med oss de aktuelle utfordringene i bransjen, sier han.
To viktige arbeidsområder for NBF er rekrutteringen til bilfaget og bekjempelsen av svart arbeid i bilbransjen.
– Hvilke utfordringer møter bransjen i årene fremover?
– Det er jo strukturelle endringer i bilbransjen generelt. Ønsket fra fabrikkene er å ha færre å forholde seg til. Men det er jo muligheter også. Ting forandrer seg fort, og den digitale verden er på innmarsj i bilbransjen. En bil er blitt en digital plattform, sier Krogstad.
Netthandel
Også selve bilhandelen kommer til å endre seg, mener han, med mer handel over nett og færre store verksted i byene.
– Man vil fortsatt ha showrooms, men BMW mener det vil bli for dyrt å ha verksted i byene, og Porsche tenker likedan. Men anleggene som bygges i Trondheim nå er jo fortsatt svære, og volummessig er verkstedet en viktig del av bilforhandleren, sier Krogstad.
Som forhandler forbeholdt sine leverandører, er det viktig å legge til rette for trendene på bilmarkedet, deriblant dreiningen mot hybrid og rene elbiler.
– Vi har blant annet BMW i-serien som bruktbiler, Porsche har hybridbiler og vil komme med flere. De kommer også med elektrisk bil i løpet av noen år. Også Mazda har sagt at de vil komme med elbil og hybrid. Norge er jo et foregangsland på el og hybrid fordi vil har avgiftene å spile på. Men jeg tror det kommer til å være behov for biler på fossilt brennstoff fremover også, sier Krogstad.