
BURGERSUKSESS: Folk som bor utenfor bykjernen har så absolutt fått smaken for kullgrillet burger og steinovnsbakt pizza, kan daglig leder ved Kompis Lade David Nikolaisen konstatere.
Et og et halvt år etter åpningen har bydelsrestauranten Kompis befestet sin posisjon som et av byens mest populære burger- og pizzasteder.
Av Renate Brødreskift
I januar 2017 åpnet de tre kameratene Tom Sollihaug, Øistein Kristiansen og Kenneth Sørgård den første Kompis-restauranten på Byåsen. Deretter fulgte restauranten på Ladetorget i februar, før konseptet ble utvidet med enda en restaurant på Heimdal i november 2017. I tillegg kommer lanseringen av Kompis Foodtruck sommeren 2017.
Øker salget
Oppstartsåret ble et fantastisk år for Kompis. I tillegg til å åpne tre restauranter og en foodtruck, kunne de tre gründerne konstatere at omsetningen nådde 20,9 millioner kroner totalt i Trondheim. Så langt i år har restauranten omsatt for 14,6 millioner kroner, og fjorårets omsetning ligger dermed an til å bli forbigått med god margin.
Konseptet er basert på ideen om å gi folk utenfor sentrumskjernen tilgang på god take away-mat. Spesialiteten er kullgrillet burger, steinovnsbakt pizza og milkshake.
Alt er laget fra bunnen av, råvarene er ferske og burgerkjøttet er produsert på Nortura i Malvik.
– Veksten skyldes nok at Kompis har kommet mer på kartet. Jeg tror folk synes det er et utrolig kult konsept. Det er jo mye folk som bor i bydelene, og hvorfor skal ikke de ha tilgang på god, hjemmelaget mat, sier David Nikolaisen (29), som er daglig leder på Kompis Lade.
Ikke så striglet
Restauranten på Ladetorget ligger midt i smørøyet hva gjelder både boligutbygging og tur- og rekreasjonsområder i bydelen. Søndagene fylles restauranten opp med turgåere som kommer rett fra Ladestien, og i ukedagene er restauranten et populært lunsjsted for folk som bor og jobber i området.
Kundene kommer i alle aldre, og Nikolaisen tror den uformelle atmosfæren i restaurantene har bred appell.
– Jeg tror folk digger stilen vår. Vi er ikke så striglet i måten vi er på, sier han.

UFORMELT: Den ujålete atmosfæren på Kompis-restaurantene trekker kunder i alle aldre.
I april i år ble Kompis med som leverandør i hjemleveringstjenesten Nibbler i Trondheim, noe som i følge Nikolaisen har styrket merkevaren ytterligere. Det at Kompis-navnet har dukket opp flere steder i byen har også gjort flere oppmerksomme på take away-tilbudet i bydelene, påpeker Nikolaisen.
Bestselgere
Fra menyen er det storfeburgerne Kompis og Piffen som selger best i alle de tre restaurantene. Pizzamenyen er også populær, og milkshaken som serveres med en raus mengde topping er visstnok byens beste.
Nytt av i år er konseptet «Månedens burger», der kundene kan komme med forslag til ingredienser i burgeren. Vinnerburgeren blir satt på menyen i en måned, og konseptet har i følge Nikolaisen blitt svært populært.
– Vi driver alltid en utvikling av menyen vår, med nye burgere og milkshaker. Vi har også spisset pizzatilbudet litt, og har fått tre nye pizzatyper på menyen i år, sier han.