
GJENNOMFØRT ELEGANSE: Nye Peugeot 3008 domineres av den kraftige fronten. Elegante og smidige LED-lys i kombinasjon med forkrommede elementer gir bilen et uttrykk som vekker oppsikt.
Peugeot 3008 er full av lekre detaljer og er artig å kjøre. Dette er en av de mest spennende bilene som har blitt lansert i år.
Av Odd Arne Ruud
Utvalget i SUV-segmentet har aldri vært større. Nå kaster Peugeot seg for alvor inn i kampen om kundene og har nettopp lansert nye Peugeot 3008. Dette er en bil som vil vekke mye oppmerksomhet og sørge for aktive dager ute hos forhandlerne. Dette er et vakkert skue som bør taes i nærmere øyesyn om du er på utkikk etter ny bil.
Variert utvalg
Bilen har en startpris på 302 400 kroner, da i utstyrsvarianten Access med en 1.6 liters dieselmotor på 100 hk. Bilen leveres også i variantene Active, Allure, GT Line og GT. Motorprogrammet
er variert, mye tilsier at de fleste vil velge enten en bensinvariant på 1.2 liter med 130 hk, eller dieselvarianten på 1.6 liter og 120 hk. Toppmodellen GT leveres med en 2.0 liters dieselmotor
på 180 hk, prisen starter da på 452 400 kroner.
Svein Åge Hansen hos Prøven Bil AS anbefaler en prøvetur med den nye Peugot 3008. – Jeg tror de fleste blir imponert etter en tur i denne, smiler han.
Gå opp noen hakk
Allerede fra Access er utstyrsnivået godkjent, men du må opp på pakkene til Allure før det begynner å bli virkelig bra. Av sikkerhetsutstyr kan du da få det meste av det som er tilgjengelig på markedet, du har også mulighet for seter med flerpunktsmassasje og el-korsryggstøtte, Park Assist med 360 grader kamera og motorisert bagasjeluke med fotsensoråpner. Det er også verdt å merke seg at Peugeot nå er tilgjengelig med automatiske nødbremssystemer, som aktiviseres umiddelbart ved fare for kollisjon.
En sjelden godbit
Kjøreopplevelsen er, også for 3008, som vanlig av ypperste klasse når det gjelder franske biler. Det som derimot imponerer mest med denne nykommeren er det estetiske uttrykket. Bilen er full av
lekre detaljer og har et hopetall av blikkfang, bare frontpartiet i seg selv er verdt turen til forhandleren for å få tatt en nærmere titt på. Interiøret er i en klasse for seg selv. Med den nyeste utgaven av i-Cockpit bør du sette av litt ekstra tid før kjøreturen starter, det er stor fare for at du vil sitte en stund for å bivåne alle de iøynefallende detaljene.