
Alexander Hole og Edvard Mølmen som skal undervise i e-sport ved Tiller videregående skole til høsten.
TILLER: Gaming på timeplanen frister, og skolen har fått mange henvendelser etter at tilbudet ble lansert i januar
E-sport er nok ikke det første man tenker på når man leser læreplanen til toppidrettsfag med tema som treningsplanlegging, basistrening og ferdighetsutvikling. Men fra høsten blir e-sport et toppidretts-tilbud til elever på Vg1 og Vg2 studiespesialisering og Vg2 medier og kommunikasjon ved Tiller videregående skole.
Dataspill som toppidrett?
Elektronisk sport (e-sport) er en samlebetegnelse på dataspillkonkurranser. Det er et fem-timers programfag der elevene kan få fordypning gjennom to eller tre år (toppidrett 1, 2 og 3). Elevene velger selv hva de vil spesialisere seg innen, som Counter-Strike, Global Offensive, League of Legends og StarCraft.
– En e-sportsutøver trenger mange av de samme egenskapene som for eksempel en fotballspiller, forteller Alexander Hole, som sammen med kollega Edvard Mølmen skal undervise i faget.
– Det handler om individuelle ferdigheter, lagspill, ledelse, utholdenhet og strategi, fortsetter Hole. For å hevde seg må en utøver ha gode koordinasjons- og reaksjonsevner og kunne være konsentrert over lengre tid.
– Vår oppgave blir å fremme dataspill som toppidrett og utvikle og perfeksjonere elevenes ferdigheter, sier Edvard Mølmen. Det legges stor vekt på god fysisk form og sunt kosthold. Sosiale ferdigheter og relasjonsbygging er viktige elementer. Ferdighetene som elevene opparbeider seg kan de også ta med seg i andre fag og i yrkeslivet senere.
Ut av gutterommet
– Det er stor forskjell på å sitte på gutterommet og spille, sammenlignet med å delta i e-sport, sier Alex Hole.
Han vet hva han snakker om etter å ha vært manager for ulike lag og arrangert mange turneringer.
– Det handler om å gjøre hverandre gode, understreker han.
Edvard Mølmen har spilt siden de elektroniske spillene kom på midten av åtti-tallet og har fulgt utviklingen siden. Han ser at jentene er i mindretall i e-sport-miljøet, men mener at det er ingen grunn til at det skal være slik. Han håper derfor at det er mange jenter blant søkerne til det nye tilbudet.
God timing
– Vi følger samfunnsutviklingen og er glad for å tilby et fag som opptar veldig mange ungdommer, sier avdelingsleder Wiggo Sunde. Han støttes av Alf Inge Wang som er Norges eneste professor i spillteknologi.
– Det er en økende interesse både blant utøvere og følgere. At Tiller videregående skole tilbyr e-sport fra høsten, er god timing, sier han.
Det er vel ingen overraskelse at han liker spill, men e-sport driver han ikke med.
– Jeg er for gammel, ler Wang, og sikter til at han ikke har kjappe nok reflekser til å hevde seg.
Garnes videregående skole i Hordaland er den første videregående skolen i Norge som tilbød e-sport, de startet høsten 2016. I følge deres hjemmeside er e-sport en av de store idrettene i verden. Det forventes at tallet på utøvere vil stige til 145 millioner i 2018.